miercuri, 2 mai 2012

Datini şi obiceiuri "didactice" la români

Cea mai greţoasă rasă de profesori este a celor care primesc "tribut" de la elevi. 
Şi nu mă refer la măruntele cadouri simbolice primite de doamne cu diverse ocazii, cum ar fi începutul anului şcolar, 1 Martie sau Ziua Femeii. Am spus "mărunte" şi "simbolice": un mărţişor,  o floare. Nu de astea deci e vorba, să fiu bine înţeles.
Mă refer aici la nemernicii din sistemul de învăţământ care primesc de la elevi cadouri imense: bijuterii scumpe, genţi de piele (de firmă, desigur, nu orice), diverse electrocasnice (cuptoare cu microunde, frigidere, scule muzicale) etc. Se acceptă - culmea degradării!! - şi bani în plic! Două-trei-patru milioane! Şi mai mult! Cât se strânge!
Toţi cei care lucrăm în învăţământ cunoaştem astfel de cazuri. Principalii vinovaţi sunt, evident, profesorii. De fapt, nişte javre, nu educatori. Nişte javre odioase, care nu fac decât să perpetueze şi să amplifice mizeria morală în care se zbate poporul ăsta.
Dar şi părinţii au partea lor de vină. Mulţi dintre ei plusează pentru a obţine avantaje pentru loazele lor. Alţii fac paradă de opulenţă.Ceilalţi sunt personajele din parabola lui Bruegel cel Bătrân: orbi conduşi de orbi. De ce fac asta? De ruşine, unii, de teamă, alţii. 
M-am întâlnit de curând cu o cunoştinţă care are un nepot la Şcoala 2. Omul era indignat că învăţătorul pretinsese - atenţie! pretinsese - o sumă de bani nu ştiu cu ce ocazie. Ca întotdeauna, se găsiseră printre părinţii elevilor din clasă unii dispuşi să satisfacă solicitarea. Se făcuse o şedinţă cu părinţii şi aproape toţi fuseseră convinşi că trebuie să dea. Cunoştinţa mea NU dăduse! Avusese un gest de eroism, dar pe urmă i se făcuse frică. Şi mă întreba pe mine: ce consecinţe ar fi putut avea nepotul lui? Să fie şicanat la note? Să fie mutat la altă clasă? Am încercat să-l liniştesc, dar omul era destul de surescitat. Mă întreba dacă să se ducă sau nu la directorul şcolii. Ce era să-i spun? Că s-ar putea ca şi ăsta să-şi primească tainul? Am scăldat-o, de fapt, omul nici nu aştepta o soluţie de la mine, voia doar să se răcorească.
Cert este că jigodii sunt multe în sistemul de învăţământ. Ba mă tem că formează majoritatea. Şi nu sunt pesimist de fel.

Un comentariu:

  1. Unde incadram cutiile cu bomboane, pachetele de cafea, ciocolatele? Sunt "marunte" si "simbolice" au ba?

    RăspundețiȘtergere

Scrie aici.